Skip to content

به پایگاه اینترنتی هدی بلاگ خوش آمدید.


 


پانزدهم اسفند سال روز درختکاري فرستادن به ایمیل
تاریخ انتشار : 13 اسفند 1388

پانزدهم اسفند سال روز درختکاري
در ایران اسلامی همه ساله در روز 15 اسفند و در آخرین روزهای زمستان ، در حالی كه همه مردم خود را برای استقبال از روزهای پر طراوت بهاری آماده می كنند، نهال های جوان به دست خاك مهربان کشور سپرده می شود تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند
بدست خوددرختي مينشانم***به پايش جوي آبي ميكشام
درخت دوستي بنشان كه كام دل ببارآرد***نهال دشمني بركن كه رنج بي شمارآرد
برگ درختان سبزدرنظرهوشيار***هرورقش دفتري است معرفت كردگار

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش حیاتی تری در زندگی بشر ایفا می كنند از سویی مقدمات پیشرفت بیشتر صنعت و فناوری را موجب می شوند و منبع تأمین كننده صدها نوع محصول محسوب می شوند و از سوی دیگر به منزله ریه های زمین تلقی می شوند. این مورد اخیر از تمام موارد قبلی مهم تر می نماید. چرا كه به دلیل فعالیت های گوناگون صنعتی انسان امروزی ،افزایش میزان آلاینده ها در جوّ زمین سلامت انسان را تهدید می كند.
در چنین شرایطی درختكاری و ایجاد جنگل های مصنوعی و کمربند سبز در اطراف شهرهای بزرگ راه حلی مناسب برای مبارزه با این مشکل به شمار می آید.
در همین راستا در ایران اسلامی همه ساله در روز 15 اسفند و در آخرین روزهای زمستان ، در حالی كه همه مردم خود را برای استقبال از روزهای پر طراوت بهاری آماده می كنند، نهال های جوان به دست خاك مهربان کشور سپرده می شود تا به درختانی نیرومند و سرسبز بدل گردند؛ امری خداپسندانه که وارستگانی چون پیامبر گرامی اسلام و حضرت امام جعفر صادق(ع) آن را واجب الاجرا دانسته اند.
همه ساله چنين روزي به عنوان روز درختکاري در ايران گرامي داشته مي شود . در ختکاري يکي از سنن پسنديده در اسلام است که به کرات نسبت به آن در روايات تاکيد شده است .
درختان همواره در زندگی بشر مؤثر بوده اند. قرنهاست كه آدمی در سایه شاخسارشان، از شدت گرما و تابش خورشید در امان مانده و از میوه های الوان و شیرینشان بهره مند گشته است. آوای پرندگان كه در لابلای شاخ و برگ درختان مأوا گزیده اند روح و جانش را صفا بخشیده و قلب وی را مملو از خوشی و شادابی نموده است. در دل زمستان سرد نیز بار دیگر به مدد هیمه ای كه از درختان فراهم آورده و آتشی كه از آن افروخته ، سرما و یخبندان را تاب آورده و با آن دست و پنجه نرم كرده است؛ و بار دیگر این شكوفه های زیبای درختانند كه به او نوید فرارسیدن بهاری دل انگیز را می دهند.
بهره مندی هایی كه از درختان عاید بشر می گردد بی شماراست و اگر درخت را نعمتی الهی بدانیم سخنی به گزاف نگفته ایم. شاید به همین دلیل است كه شعرا و بزرگان و اساتید ادب و هنر و نیز پیشوایان و بزرگان دینی همواره درخت و سبزی را گواه شناخت پروردگار دانسته اند و بر اهمیت آن تکیه کرده اند.
چنان که سعدی شاعر بزرگ ایرانی در این زمینه می گوید :
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقش دفتری است معرفت كردگار
آواي پرندگان كه در لابلاي شاخسارشان مأوا گزيده اند، روح و جانش را صفا بخشيده و قلب وي را مملو از خوشي و شادابي نموده است. در دل زمستان سرد نيز بار ديگر به مدد هيمه اي كه از تنه درختان فراهم آورده و آتشي كه از آن افروخته سرما و يخبندان را تاب آورده و با آنها دست و پنجه نرم كرده است. و بار ديگر اين شكوفه هاي زيباي درختانند كه به او نويد فرا رسيدن بهاري دل انگيز را مي دهند.
پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (‌ع) در پاره اي از احاديث خود به اهميت درخت و درختكاري اشاره نموده اند:
پيامبر صلى الله عليه و آله فرموده اند:
مَن نَصَبَ شَجَرَةً و صَبَرَ عَلى‏ حِفظِها و الِقيامِ عَلَيها حَتّى‏ تُثمِرَ كانَ لَهُ في كُلِّ شَى‏ءٍ يُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَةٌ عِندَ اللهِ؛(1)
هر كس درختى بكارد و در نگهدارى آن بكوشد تا ميوه دهد، در برابر هرچه از آن ميوه به دست آيد، پاداشى نزد خدا خواهد داشت.
إن قامَتِ السَّاعَةُ و فِي يَدِ أحَدِكُم فَسيلَةٌ، فإنِ استَطاعَ أنْ لايَقومَ حَتّى‏ يَغرِسَها، فَليَغرِسْها؛(2)
اگر قيامت فرا رسد و در دست يكى از شما نهالى باشد، چنانچه بتواند برنخيزد تا آن را بكارد، بايد آن را بكارد.
ما مِن رَجُلٍ يَغرِسُ غَرساً إلاّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الأجرِ قَدرَ ما يَخرُجُ مِن ثَمَرِ ذلِكَ الغَرسِ؛(3)
هر كه نهالى بكارد، خداوند به مقدار ميوه‏اى كه از آن درخت به دست مى ‏آيد، در نامه اعمال او پاداش مى ‏نويسد.
امام صادق ‏عليه السلام فرموده اند:
لاتَقطَعُوا الثِّمارَ فَيَبعَثَ اللَّهُ عَلَيكُم العَذابَ صَبًّا؛(4)
درختان ميوه را قطع نكنيد كه خداوند بر شما عذاب فرو مى ‏ريزد.
اِزرَعُوا و اغرِسُوا وَاللَّهِ ما عَمِلَ النّاسُ عَمَلاً اَجَلَّ و لاأطيَبَ مِنهُ؛؛(5)
كشت كنيد و درخت بنشانيد؛ به خدا قسم آدميان كارى برتر و پاك‏تر از اين نكرده ‏اند.
امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي كنند، از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي شوند و منابع تامين كننده محصولاتي نظير وسايل چوبي، مبلمان، لوازم التحرير (كاغذ، انواع مدادهاي مختلف) ‌الوار و هزاران محصول ديگر محسوب مي شوند و از سو ي ديگر به منزله ريه هاي يك شهر تلقي شده و نقش مهمي در تامين سلامت اعضاي جامعه را ايفامي كنند. اين مورد اخير از مورد قبل مهم تر مينمايد.
چرا كه به دليل فعاليت كارخانجات صنعتي و نيز ازدياد وسايط نقليه عمومي و فعاليت روزانه آنها در سطح شهرهاي بزرگ از جمله تهران آلاينده ها و گازهاي مهلك و خطرناكي نظير دي اكسيد كربن در هواي شهرها فزوني يافته و سلامت افراد را تهديد مي كند. و افزايش هر چه بيشتر اين مواد آلاينده كاهش ميزان اكسيژن در هوا را سبب مي شود و اين وضع نامساعد گروههاي آسيب پذير نظير بيماران ريوي و قلبي، سالخوردگان و كودكان را بيشتر تهديد مي كند.
در چنين شرايطي مساله درخت و درختكاري راه حلي مناسب براي مبارزه با آلودگيهاي مذكور به شمار مي آيد. ايجاد جنگلهاي مصنوعي و فضاي سبز در اطراف شهرهاي بزرگ به تاسيس كار خانجات توليد اكسيژن مي ماند.
در همين راستادر ايران اسلامي كه ملهم از تعاليم ادبي و ديني مي باشد كه خود دستاورد فرهنگ غني اسلامي ايراني است، روزي را به درخت و درختكاري اختصاص يافته و آن را روز درختكاري نام نهاده اند. به اين ترتيب همه ساله در روز 15 اسفند ماه كه آخرين ماه فصل زمستان است در حاليكه همه ايرانيان خود را براي استقبال از روزهاي پر طراوت بهاري آماده مي كنند. نهالهاي جوان به دست خاك مهربان صبور و مقدس ايران اسلامي سپرده مي شود تا به درختاني نيرومند و سرسبز بدل گردند و به اين ترتيب گامي در آبادي ايران اسلامي برداشته مي شود و نيز امري خداپسندانه انجام مي گيرد كه وارستگاني چون پيامبر گرامي اسلام و حضرت امام جعفر صادق (ع) آن را واجب الاجرا دانسته اند.
امام صادق در اين باره مي فرمايند : شش چيز است که مومن پس از مرگ از آنها بهره مند مي شود: فرزند صالح، مصحفي که از او بماند ، چاه آبي که حفر کرده باشد، آبي که جاري کند، سنت نيکي که بنهاد و در ختي که بکارد.
روايت شده است: حضرت علي (ع ) به ايجاد نخلستان بزرگي پرداختند و به دست مبارکشان آن را به بار نشاندند.
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: هر کس درختى بکارد و در نگهدارى آن بکوشد تا ميوه دهد، در برابر هرچه از آن ميوه به دست آيد، پاداشى نزد خدا خواهد داشت.
پيامبرصلى الله عليه وآله همچنين فرمودند : هر که نهالى بکارد، خداوند به مقدار ميوه‏اى که از آن درخت به دست مى‏آيد، در نامه اعمال او پاداش مى‏نويسد.
همچنين امام صادق‏عليه السلام: درختان ميوه را قطع نکنيد که خداوند بر شما عذاب فرو مى‏ريزد.
پيامبر اسلام ( ص ) فرموده : هر كس شاخه ي درختي را بشكند ، مثل اين است كه بال فرشته اي را شكسته است .
در قرآن کريم بيش از بيست آيه قرآن کريم به سر و راز رويش گياهان اشاره مي کند. در جمهور ي اسلامي ايران به همين مناسبت و به منظور توجه دهي مردم به امر مهم درختکاري و حفظ منابع محيط زيست و زيست محيطي از پانزدهم تا بيست و دوم هر سال به نام هفته منابع طبيعي و روز درختکاري نام گذاري شده است .
.............
پی نوشت ها:
1. میزان الحكمه، ح 9143.
2 . كنزالعمّال، ح 9056.
3 . همان، ح 9057.
4 . الكافى، ج 5، ص 294.
5 . بحارالأنوار، ج 103، ص 68.
@@@@@@@@@@@@@@@
نشانه های خدا
خداوند در آیات توحیدی قرآن، بر مسأله آفرینش گیاهان و درختان، و نیز ویژگی های متفاوت آن ها اشاره کرده، انسان را به مطالعه اسرار این موجودات دعوت می نماید. در آیاتی از سوره یس، وجود درختان نشانه روشنی بر وجود خداوند متعال شمرده شده و آمده است: «زمین مرده را برای انسان ها، نشانه ای است. ما آن را زنده کردیم و دانه هایی از آن خارج ساختیم و آنان از آن می خورند. در زمین باغ هایی از نخل و انگورها قرار دادیم و چشمه هایی از آن بیرون فرستادیم، تا از میوه باغ ها بخورند، در حالی که دست های آنان هیچ نقشی و دخالتی در ساختن آن نداشته است. آیا شکر خدا را به جای نمی آورند؟»

ساختمان حیرت انگیز
درختان و گیاهان، در عین سادگی ظاهری، ساختمان درونی پیچیده ای دارند که می توان با مطالعه آن ها، به بزرگی آفریننده شان پی برد. یکی از گیاه شناسان در این باره می گوید: «خدایی وجود دارد که از خلال قوانین ثابت و مرموزی که جهان گیاه و درخت را اداره می کند، از چند راه ظاهر می شود:
1. نظم و ترتیبی که رشد، تقسیمات سلولی و تشکیل اجزای مختلف درخت را به طور منظم انجام می دهد؛
2. هیچ ماشین دست ساز بشری، قابل مقایسه با ساختمان پیچیده یک درخت نیست؛
3. زیبایی ساقه و برگ و گل؛
4. توراث، به طوری که هر درختی، نظیر خود را تولید می کند».
این دانشمند می افزاید: «به عقیده من، این همه مظاهر، دلیل وجود آفریدگاری است که حکمت بالغه و قدرت نامتناهی دارد.»

پاداش درخت کاری
درختان، از پربارترین و زیباترین نعمت های الهی هستند و با توجه به آثار فراوانی که برای زندگی بشر و سایر موجودات زنده دارند؛ در دین مقدس اسلام، به امر درخت کاری اهمیت بسیاری داده شده و همه مردم، به این امر خداپسندانه تشویق شده اند. پیامبر گرامی اسلام در این باره می فرمایند: «هر کس درختی بکارد، هیچ حیوان یا انسانی از میوه آن استفاده نمی کند، مگر آن که برای وی صدقه محسوب شده و پاداش می نویسند». هم چنین امام صادق علیه السلام در این زمینه فرموده است: «کشاورزی کنید و درخت بکارید؛ به خدا سوگند، مردم هیچ کاری حلال تر و پاکیزه تر از این ندارند».

حفاظت از درختان
درختان، از منابع طبیعی و جزء ثروت های ملی هر کشوری به شمار می آید. در نتیجه، حفاظت و نگهداری از آن ها، وظیفه ای ملّی و همگانی است. افزون بر آن، پاسداری و توسعه این نعمت الهی، شکر و سپاس از خالق یکتاست. در آموزه های حیات بخش ادیان آسمانی، به ویژه دین مبین اسلام، فراوان به این امر توصیه شده است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «هر کس درخت خرما یا سدری را آب دهد، گویا مؤمن تشنه ای را سیراب کرده است.» نیز امام ششم شیعیان، حضرت صادق آل محمد علیه السلام ، در این زمینه فرمودند: «درخت برای انسان آفریده شده است و او وظیفه دارد که آن را در زمین بنشاند و آب دهد و به آن رسیدگی کند».

قانون حفظ جنگل
حفاظت از درختان و جنگل ها و جلوگیری از نابودی آن ها، نیازمند عزم همگانی است. متأسفانه عده ای افزون بر نابودی درختان پرشمار، اقدام به قطع گونه های کمیاب درختی نیز می نمایند. برای برخورد با این عده، مجلس شورای اسلامی در سال 1371، «قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی» را به تصویب رساند. در این مصوبه، درختانی از قبیل شمشاد، گَوَن، گردو جنگلی، بادام وحشی، پسته وحشی، زربین، سرخدار، سرو خُمره ای، فندق و زیتون طبیعی، جزء ذخایر جنگلی محسوب شده و وزارت جهاد سازندگی (جهاد کشاورزی فعلی) موظف است افزون بر حفاظت از مناطق استقرار این نوع درختان، متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کند.

در اندیشه فرد
نهالی که در زمین کاشته می شود، پس از مدتی، به درخت تنومندی تبدیل خواهد شد که می توان از سایه و میوه و سایر فواید آن بهره برد. عده ای، درخت را تنها برای استفاده خود می کارند و اگر خود از آن بهره ای نبرند، اقدام به کاشت نهال نخواهند کرد. در حالی که در درخت کاری، افزون بر نفع شخصی، استفاده همگانی و پاداش اخروی آن را نیز باید در نظر گرفت. نقل شده است که پیرمردی نهال گردو می کاشت، به او گفتند: عمر تو به چیدن میوه این درخت کفاف نخواهد داد. او جواب داد: دیگران کاشتند، ما خوردیم؛ حال ما می کاریم، دیگران بخورند. هم چنین امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: شش چیز است که مؤمن پس از مرگ از آن ها بهره مند می شود، که یکی از آن ها درخت کاری است.

وظیفه همگانی
یکی از برنامه های دولت در سال های اخیر، در راه توسعه فضای سبز کشور، کویرزدایی و جنگل کاری ده میلیون هکتار زمین است. البته درخت کاری و گسترش فضای سبز، تنها به عهده دولت و روستاییان و باغ داران نیست، بلکه هر فرد ایرانی، در هر محیطی که مناسب باشد، خواه در باغچه کوچک خانه خود، یا جلوی مغازه و کنار کوچه و خیابان، اگر تنها یک نهال بکارد، میلیون ها درخت، بر شمار درختان این مرز و بوم افزوده خواهد شد.

تنوع درختان
خداوند در قرآن کریم، در سوره شُعَراء، به تنوع گیاهان و درختان اشاره کرده، انسان ها را به تفکر و اندیشه در این باره فرا می خواند: «آیا آن ها به زمین نگاه نکردند، چه اندازه در آن از انواع گیاهان آفریدیم؟»
تنوع گیاهان و درختان، به قدری در زمین زیاد است که برخی از دانشمندان، برای درخت خرما، بیش از سه هزار نوع، برای انجیر هندی، 1700 نوع، برای سیب، هفت هزار نوع، برای گل ثَعْلَب 1200 نوع و برای قارچ ها یک صد هزار نوع نام می برند.

قدمت باغ
هنگامی که نامی از درخت به میان می آید و اوصاف این آفریده زیبای الهی، مجلس را می آراید، بی درنگ، باغ نیز در ذهن مجسّم می شود. باغ، از دیرینه ترین روزگار وجود داشته و در همه تمدن ها، از جایگاه با اهمیتی برخوردار بوده است. در داستان های راجع به آدم و حوا علیهماالسلام ، این دو از بدو ظهور و خلقت، در جنّت و باغ بوده اند. قدیم ترین اشاره به باغ های جهان، در برخی منابع تمدن های کهن چون مصر و چین دیده می شود.

گواهی درخت
درخت، از آفریده های زیبای خداوندی و یکی از مظاهر عظمت و قدرت پروردگار است که وجودش، افزون بر گواهی به یگانگی خالق هستی، نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را تصدیق کرد. در روایتی از امیرمؤمنان نقل شده که: «من با پیامبر صلی الله علیه و آله بودم. آن گاه سران قریش نزد ایشان آمدند و گفتند: ای محمد! ما از تو کاری را می خواهیم. اگر انجام دادی، می دانیم تو فرستاده خدا هستی. پیامبر فرمود: چه می خواهید؟ گفتند: این درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خدا بر همه چیز تواناست. سپس به درخت اشاره کرد و فرمود: ای درخت! اگر به خدا و روز قیامت ایمان داری و می دانی من پیامبر خدا هستم، با ریشه هایت از زمین درآی و به فرمان خدا در پیش روی من قرار گیر. امیرمؤمنان در ادامه می گوید: سوگند به پیامبری که خدا به حق او را مبعوث کرد، درخت با ریشه هایش کنده شد و با صدای شدید جلو آمد و پیش روی پیامبر صلی الله علیه و آله ایستاد و شاخه های بلند خود را، بر روی پیامبر صلی الله علیه و آله و من انداخت.

برتری میوه
نقش میوه در طراوت و شادابی انسان، نه تنها از نظر علمی ثابت شده، که به تجربه نیز روشن و آشکار است. خداوند در قرآن کریم در دو سوره واقعه و طور با مقدّم داشتن واژه «فاکِهِه» به معنای میوه بر واژه «لَحم» به معنای گوشت، به این موضوع اشاره کرده و میوه را بر گوشت برتری داده است. در بسیاری از آیات قرآن ـ که به توصیف بهشت پرداخته شده ـ از میان غذاهای بهشتی، روی میوه ها بیش تر تکیه شده است. در آن جا میوه های گوناگونی که دل خواه همه ذائقه هاست، وجود دارد، ولی از انگور، خرما و انار به صورت ویژه نام برده شده است. در روایتی از امام رضا علیه السلام انجیر، شبیه ترینِ میوه ها، به میوه های بهشتی معرفی شده است.

نخلستان علی علیه السلام
امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام ، پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، با دست مبارک خویش، چاه ها و قنات های بسیاری حفر می کرد که آثار آن ها هنوز در حجاز باقی است و آب گوارایش با نام «آبارِ علی» یعنی چاه های علی علیه السلام مشهور است. ایشان سپس با آب آن ها، نخلستان هایی بزرگ می ساخت، به طوری که توانست هزار بنده را با درآمد آن آزاد ساخته و مخارج زندگی فقیران را تأمین کند.

شگفتی های درخت از زبان امام صادق علیه السلام
امام صادق علیه السلام در سخنان گهربار توحیدی خود، برای یکی از اصحابش به نام مُفَضّل چنین می فرمایند: «در آفرینش درختان بیندیش. از آن جا که درخت نیز بسان حیوان، همواره به غذا نیازمند است و از طرفی مانند آن دهان و حرکت ندارد، ریشه هایش در دل زمین فرو رفته تا مواد غذایی را به دست آورد. پس زمین، مانند مادر، پرورش دهنده آن است و ریشه ها چون دهان آن است که با آن ها غذا را از زمین می گیرد. آیا نمی بینی که ریشه ها مانند طناب های خیمه، به هر طرف از زمین دویده تا قامت بلند درخت را بر سر پا نگهدارد و اگر این ها نبودند، چگونه یک نخل تنومند و بلند و صنوبر و چنار بزرگ و تناور، در توفان ها و تندبادهای سهمگین بر پای می ایستادند. ای مفضّل! در بوته ای ضعیف و ناتوان، همراه با میوه های سنگینی چون خربزه و هندوانه بیندیش و در حکمت و تدبیر این کار فکر کن. آن گاه که تقدیر بر آن شد که این بوته ضعیف، میوه های سنگین بار دهد، چنان مقرر گردید که بر روی زمین بگسترد. اگر مانند درخت می ایستاد، قادر به حمل این میوه های سنگین نبود و پیش از آن که میوه ها برسند، همه چیز درهم می شکست».

تسبیح درختان
آفرینش، همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
کوه و دریا و درختان همه در تسبیح اند نه همه مستمعی فهم کند این اسرار
عقل حیران شود از خوشه زرّین عِنب فهم عاجز شود از حُقه یاقوت انار
بندهای رطب از نخل فرو آویزند نخل بندان قضا و قدر شیرین کار
تا نه تاریک بود سایه انبوه درخت زیر هر برگ چراغی بنهد از گل نار
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فواید درخت و درختکاری:
برای پی بردن به اهمیت درخت و درختکاری و نقش آنها در حفظ طبیعت و زندگی انسان ، تعدادی از فواید آن را برای شما بیان می کنیم:
1- طبیعت بدون درخت، ناموزون و زشت می گردد. وجود جنگل و درخت در صحنه طبیعت و زندگی انسان، باعث زیبایی، شادی، سبزی، آسایش، رفاه، صفا، پاكی و طراوت می شود.
2- درختان نبض زمین هستند و مایه حیات انسان و حیوان و حتی بعضی از گیاهان، زیرا درختان با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اكسیژن كه یكی از اساسی ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می شوند. كمبود درختان و تخریب و نابودی جنگل ها به ویژه در این عصر دود و زندگی ماشینی، موجب انقراض نسل انسان و حیوان خواهد شد.
3- برگ و شاخه های درختان بخش مهمی از تغذیه حیوان و گاه انسان را فراهم می سازند و در تولید گوشت مصرفی انسان ( با تغذیه دام ها از گیاهان) نقش اولیه را دارند.
درخت میوه
4- میوه بسیاری از درختان مورد استفاده انسان و حیوان است، به طوری كه می تواند در تغذیه انسان و تأمین ویتامین های مورد نیاز او تأثیر به سزایی داشته باشد. در فواید گیاه و گیاه خواری در دستورات پزشکی و حتی دینی توصیه های زیادی شده است.
5- چوب درختان در صنایع چوب بُری و تأمین بخش مهمی از وسایل مورد نیاز زندگی انسان نقش اساسی دارند.
6- درختان می توانند در جلوگیری از فرسایش خاك کشاورزی و مفید زمین در هنگام سیل نقش مهمی داشته باشند.
7- درختان در تغییر و تبدیل آب و هوا و اعتدال آن نقش به سزایی دارند. تشكیل جنگل و توسعه آن، نه تنها تاثیر اساسی در روند آب و هوا دارد، بلكه در حشر و نشر پرندگان، چرندگان و دیگر حیوانات اهلی و وحشی و نهایتا تعادل در چرخه طبیعت نقش ارزنده ای دارد.
8- سایه و ریشه ی درختان، در حفظ و رشد گیاهانی كه نمی توانند ریشه ی خود را برای جذب آب به اعماق زمین بفرستند و یا طاقت تحمل تابش مستقیم نور خورشید را به ویژه در فصل گرما و تابستان ندارند و یا نمی توانند در مقابل باد و باران های تند مقاومت نمایند، تأثیر به سزایی دارند.
9- در فصل پاییز كشاورزان، باغداران و گل و گیاه كاران از كود ساخته شده از انبوه برگ درختان استفاده لازم را می نمایند.
در پاییز، انبوه برگ ریخته شده از درختان می تواند «ابركود» متراكمی بسازد كه هوموس یا سیاخاك (گیاخاك) نامیده می شود. این ماده خاصیت «گلوئیدی» دارد و نگهداری آب توسط خاك را افزایش می دهد. هوموس، مواد معدنی خاک را نیز جذب می کند و از هرز رفتن آنها جلوگیری می نماید. لذا هوموس را با خاك مخلوط می كنند تا مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه را تأمین نماید.
10- بسیاری از درختان از قدیم الایام، در صنعت داروسازی و عطاری و حتی به دست آوردن نوعی چسب مورد استفاده قرار می گیرند، مثلا بهترین ماده ضدعفونی كننده از برگ درخت سدر و سنجد، بهترین رنگ مو از درخت حنا، بهترین مواد خوشبوكننده از چوب درخت عرعر و بهترین نوع عطر برای رفع خستگی در كارگاه هایی كه می خواهند ظرفیت تولیدی شان را بالا ببرند، از درخت سرو به دست می آید.
@@@@@@@@@@@@@@
نمونه هایی از ذکر درخت در ادب فارسی
1- شاهنامه : فردوسی ، در داستان پادشاهی گشتاسب ، پیدایش زرتشت و پر و بال گرفتن او را به بالیدن درخت تشبیه می کند :
چو یک چند گاهی برآمد برین درختی پدید آمد اندر زمین
از ایوان گشتاسب تا پیش کاخ درختی گشن بیخ و بسیار شاخ
همه برگ او پند و بارش خرد کسی کز خرد برخورد کی مرد
خجسته پی و نام او زردهشت که آهرمن بد کنش را بکشت
پدید آمد آن فره ی ایزدی برفت از دل بد سگالان بدی
ره بت پرستی پراکنده شد به یزدان پرستی پراکنده شد
سرو در شاهنامه نشان یکتاپرسی ، آزادگی ، برومندی ، و جوانی است . هنگامی که گشتاسب دین زرتشت را می پذیرد و بت پرستی را نهی می کند ، نخست آتشگاه آذرمهر برزین را در کاشمر می سازد و درخت سروی را در کنار آن می کارد (یا خود زرتشت نهال را می نشاند) . پس از آن که آن سرو بالید ، گشتاسب کاخی در کنار آن ساخت و آن جا را به جایگاه خویش و مرکزی برای فراخواندن مردم به « دین بهی » بدل کرد .
نخست آذر مهر برزین نهاد به کشور نگر تا چه آیین نهاد
یکی سرو آزاده را زردهشت به پیش در آذر اندر بکشت
او ، آن سرو را مینوی ( بهشتی ) خواند و از مردم خواست که پیاده رو به سوی آن آورند و به آیین گذشتگان و بت های چینی پشت کنند . فردوسی می گوید :
پرستشکده گشت از ایشان بهشت ببست اندرو دیو را زردهشت
بهشتیش خوان ار ندانی همی چرا سرو کشمرش خوانی همی
رشد شخصیت های نیکو خصال ، و قامت آنان ، به سرو تشبیه شده است . در « گفتار اندر زادن فریدون از مادر » آمده است :
خجسته فریدون ز مادر بزاد جهان را یکی دیگر آمد نهاد
ببالید برسان سرو سهی همی تافت زو فرّ شاهنشهی
در داستان پر شور و سوز سیاوش ، آن گاه که افراسیاب تورانی خون آن جوان برومند و بی گناه را می ریزد ، فرنگیس همسر او را ( که دختر خودش - افراسیاب ) هم بود به خواری می زند تا بچه ای را که از سیاوش باردار بود ، تباه سازد . در این میان ، پیران وزیر دانای افراسیاب پیش می آید و با نکوهش کردن این کار ، به گله می گوید که آن کس که درختی بالا بلند را بیندازد ، به شاخه گل هم رحم نخواهد کرد :
همی گفت کاین کارها نغز نیست بد است این که سالار را مغز نیست
نه بس این که سرو سهی را فکند که بر شاخ گل نیز سازد گزند
انداختن درخت ، به ویژه درختان سهی و دیرزی ، کاری است شرم آور، چنان که گویی کسی پسر خود را بکشد . آن گاه که رستم ، پس از خنجر کشیدن نا آگاهانه بر پسر خود سهراب ، در می یابد که چه کرده است ، به زاری می گوید :
نکوهش فراوان کند زال زر همان نیز رودابه ی پر هنر
که رستم به کینه بر او دست یافت به دشنه جگرگاه او برشکافت
چه گویند گردان و گردن کشان چه زینسان شود نزد ایشان نشان
از این چون بدیشان رسد آگهی که برکندم از باغ سرو سهی
بدین کار پوزش چه پیش آورم که دل شان به گفتار خویش آورم
2- حافظ : سرو ، در جهان بینی حافظ که بزرگ ترین بیانگر بینش ایرانی و پیوند دهنده ی فلسفه های ایرانی پیش و پش از اسلام است ، جایگاهی برجسته دارد . شاید چشم گیرترین غزل حافظ در این زمینه ، چکامه ی شورانگیزی باشد که چنین آغاز می شود :
بلبل ز شاخ سرو به گلبانگ فهلوی می خواند دوش درس مقامات معنوی
یعنی بیا که آتش موسی نمود گل تا از درخت نکته ی توحید بشنوی
شاید هیچ کس نتوانسته باشد ، این چنین هنرمندانه نمادها و نشانه های کهن ایرانی را با اعتقادهای اسلامی و توحیدی ، در آمیزه ای چیره دستانه و گزیده گوی ارایه کرده باشد . حافظ ، همچنین « سرو روان » یار را با رندی ویژه ی خویش ، کم تر از درختان مقدسی که زهد فروشان به سایه ی آن ها وعده می دهند ، می داند :
منت سدره و طوبی ز پی سایه مکش که چو خوش بنگری ای سرو روان این همه نیست
یا :
تو و طوبی وما قامت یار فکر هر کس به قدر همت اوست
و :
سایه ی طوبی و دلجویی حور و لب حوض به هوای سر کوی تو برفت از یادم
3- در شعر نو
شفیعی کدکنی در سوکنامه ای که برای دکتر مصدق سروده ، این چهره ی برجسته ی ملی را به درختی تناور تشبیه کرده که این ، نشان از قدری است که او برای درخت قایل است :
شرمنده ام که ، آه / در سوکت ای درخت تناور / ای آیت خجسته ی در خویش زیستن / بالیدن و شکفتن / در خویش بارور شدن از خویش / در خاک خویش ریشه دواندن / ما را / حتی امان ِ گریه ندادند .
شاملو ، در یکی از « شبانه » های نوستالژیک و اجتماعی خود ، چنان از درخت و جنگل به حسرت یاد می کند که گویی آن ها را می ستاید :
دریغا دره ی سرسبز و گردوی پیر / و سرود سرخوش رود / به هنگامی که ده / در دو سوی آب خنیاگر / به خواب شبانه فرو می شد / ... / دریغا مهتاب و دریغا مه / که در چشم انداز ما / کوهسار جنگل پوش سربلند را / در پرده ی شکی میان بود و نبود / نهان می کرد .
شاملو ، در شعر « تابستان » به ساده ترین و دل انگیزترین شیوه ، بخشندگی درخت را به تصویر می کشد :
پردگیان باغ / از پس معجر / عابر خسته را / به آستین سبز / بوسه ای می فرستند / بر گُرده ی باد / گََرده ی بویی دیگر است / درخت تناور / امسال / چه میوه خواهد داد / تا پرندگان را / به قفس / نیاز / نماند ؟
و در « من و تو ، درخت و بارون » ، خود و یار خویش را به درخت تشبیه می کند :
من باهارم تو زمین / من زمین ام تو درخت / من درخت ام تو باهار / ناز انگشتای بارون ِ تو باغ ام می کنه / میون جنگلا تاق ام می کنه .
درخت ، در شعر سیاسی معاصر نماد آزادگی و نماد ایستادگی تا دم مرگ و « ایستاده مردن » است . یکی از سیاسی ترین شاعران نوپرداز ، سیاوش کسرایی است که شعر ماندگار و با شکوه زیر از او است :
تو قامت بلند تمنایی ای درخت / همواره خفته است در آغوشت آسمان / بالایی ای درخت / دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار / زیبایی ای درخت . / وقتی که بادها / در برگ های تو لانه می کنند / وقتی که بادها / گیسوی سبزفام تو را شانه می کنند / غوغایی ای درخت . / وقتی که چنگ وحشی باران گشوده است / در بزم سرد او / خنیاگر غمین خوش آوایی ای درخت .
@@@@@@@@@@@@@@@
درخت کاری
برای درخت کاری ابتدا باید دو مورد را تعیین کرد. نخست، مکانی که قرار است در آن درخت کاری صورت گیرد و دوم انتخاب و تهیۀ نهال. پس از مشخص شدن محل مناسب برای درخت کاری و انتخاب نهال خوب، شرایط برای نهال کاری آماده است.
زمان کاشت نهال
بهترین زمان کاشت نهال، اغلب در هنگام خواب نهال است. در مناطق گرم و معتدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت، پاییز و پس از به خواب رفتن نهال است ولی در مناطق نیمه سردسیر بهتر است نهال کاری پس از سپری شدن یخبندان انجام شود.
مناسب ترین زمان روزانه برای درخت کاری، روزهای ابری و هوای آرام است. در روزهای آفتابی و گرم و یا یخبندان و یا در هنگام وزش بادهای شدید باید از کاشت نهال خودداری کرد. پایان زمان کاشت در پاییز باید طوری برنامه ریزی شود که ریشۀ نهال قبل از رسیدن یخبندان، با محیط جدید سازگار شود. بنابراین زمان کاشت باید دو تا سه هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد.
الته زمان کاشت نهال های گلدانی مستثناست زیرا نقل و انتقال و کاشت آنها در تمام طول سال عملی است. با این حال باید به این نکات توجه کرد:
1- در موقع انتقال نهال گلدانی، دمای مبدأ و مقصد نباید متفاوت باشد.
2- رطوبت و بافت خاک گلدان باید در حدی باشد که مانع از هم پاشیدگی خاک گلدان شود.
3- در هنگام کاشت، ظرف گلدان (پلاستیک، سفال و...) با احتیاط جدا گردد و از کاشت نهال با گلدان و ظرف خودداری گردد.
انواع نهال
به طور کلی نهال به سه صورت عرضه می شود:
1- نهال های ریشه لخت
2- نهال های گلدانی
3- نهال های گونی پیچ
1- نهال های ریشه لخت
در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار، نهال های بسیاری از درختان و درختچه ها، نظیر انواع درختان چوب ده و درختان میوه و زینتی (درختان و درختچه های زینتی، بعضی از درختان سایه ده و خزان کننده و اغلب درختان میوه) را با ریشه از نهالستان بیرون می آورند و در اختیار علاقه مندان نهال کاری قرار می دهند. چون ریشۀ این نهال ها به طور کامل لخت است و خاک اطراف ریشه ها تکانده شده است، به آنها نهال های ریشه لخت می گویند. ریشۀ این نهال ها اغلب در پوشش پلاستیکی پیچیده شده است.
این نوع نهال ها در مقایسه با نهال های دیگر ارزان تر است و درخت کاری با آن زودتر و آسان تر انجام می گیرد. در عین حال در این روش درخت کاری، حمل و نقل و جا به جایی نهال ها نیز آسان تر است. به علاوه نهال ها پس از کاشت در محل جدید، رشد بهتری خواهند داشت. این گونه نهال ها را در اواخر زمستان و یا اوایل فصل بهار، قبل از بیدار شدن گیاه از خواب زمستانی از نهالستان در می آورند به طوری که آنها را به راحتی می توان از مراکز فروش و توزیع نهال تهیه کرد.
در هنگام تهیه و کاشت این گونه نهال ها باید به نکات زیر توجه کرد:
1- تمام اندام های نهال، از جمله ریشه و ساقه، تازه و سالم باشد.
2- نهال، ریشۀ مرده، خشک یا خیلی ضخیم نداشته باشد.
3- در هنگام کاشت، باید ریشه ها و شاخه های اضافی و صدمه دیده قطع شود.
4- گودالی که برای کاشت نهال حفر می شود باید با اندازۀ ریشۀ نهال تناسب داشته باشد.
5- در هنگام کاشت نهال، ریشه ها نباید پیچ خورده باشد.
وقتی که نهال خوب و مناسب انتخاب و در گودال قرار داده شد، باید خاک مخلوط با کود در آن ریخته و سپس با پا فشرده شود. اطراف نهال باید قدری از سطح زمین پایین تر و به شکل حوضچه باشد تا آب رسانی به نهال، بهتر صورت گیرد. نهال باید به همان اندازه ای در خاک فرو رود که در نهالستان بود. این را از تفاوت رنگ یقۀ (حد فاصل ریشه و ساقۀ) نهال می توان تشخیص داد.
نهال هایی که شاخ و برگ آنها نسبت به ریشه بشتر است، مانندنهال سوزنی برگان، پس از کاشت قادر نیستند به طور قائم در زمین قرار گیرند؛ به ویژه اگر منطقه بادخیز باشد که در این صورت نهال، به خصوص بعد از آبیاری خم می شود. اگر نهال کاشته شده به تنهایی قادر به ایستادن در محل جدید نباشد و یا این که خطر باد و طوفان در آن منطقه وجود داشته باشد، برای جلوگیری از افتادن یا کج شدن نهال، از قیّم یا داربان استفاده می شود. قیم تکه چوبی به ارتفاع 1- 5/1 متر است که در سمتِ رو به بادِ نهال، در خاک گودال فرو برده می شود. برای این کار باید تنۀ نهال کاشته شده با نوار پارچه ای یا پلاستیکی به قیم بسته شود تا باد و طوفان سبب افتادن و کج شدن نهال و قطع ریشه های آن نشود. پس از استقرار نهال و توانایی آن در حفظ خود، قیم از کنار آن برداشته می شود.
2- نهال های گلدانی
امروزه در بسیاری از مکان ها ابتدا نهال را در گلدان های مختلف پرورش می دهند سپس در اختیار مردم می گذارند. این گونه نهال ها را در همۀ فصل های سال و در هر زمان که اراده شود می توان کاشت و آمادۀ انتقال به محل مورد نظر خواهد بود و حتی می توان در این روش، رنگ گل و وضعیت میوۀ نهال را دید و نهال را انتخاب کرد.
ظزف هایی که چنین نهال هایی را در آن پرورش می دهند ممکن است پلاستیکی، فلزی، چوبی، سفالی، و یا قوطی و حلبی باشد. به این گونه نهال هایی که در گلدان پرورش می یابد "نهال گلدانی" می گویند.
هنگامی که برای تهیۀ این گونه نهال ها به مراکز تولید و فروش نهال مراجعه می شود، باید به ظاهر و شکل گیاه و سالم بودن شاخ و برگ و کافی بودن ریشۀ آن دقت شود و نهال به طور کامل بررسی گردد. البته مشخص کردن وضع ریشه های نهال قبل از آن که از گلدان بیرون آورده شود کار دشواری است ولی می توان ظاهر ریشه را بررسی کرد و اگر ریشه ها از سطح خاک اطراف گلدان و سوراخ های اطراف آن بیرون زده باشد از انتخاب این نهال ها خودداری شود. گلدانی که تنۀ اصلی نهال آن نازک باشد و استقامت کافی نداشته باشد و یا این که میزان شاخ و برگ آن نسبت به مقدار ریشه متناسب نباشد یا شاخه های شکسته و خشک شده داشته باشد نهال خوبی نخواهد بود.
با توجه به نکات مزبور، پس از انتخاب گلدان، بهترین زمان برای انتقال نهال گلدانی به خاک اصلی و بیرون آوردن نهال از گلدان، هنگامی خواهد بود که گودال برای کاشت نهال حفر و آماده شده باشد. دهانۀ گودال درخت کاری باید دو برابر قطر دهانۀ گلدان حفر شود.
لازم است که به خاک کنده شدۀ اطراف گودال مقداری کود اضافه شود زیرا نهال های گلدانی را در نهالستان ها و یا گلخانه ها برای آن که زودتر رشد کنند و به بازار عرضه شوند، در شرایط مناسبی پرورش می دهند. بنابراین اگر در هنگام کاشت نهال در محل اصلی، شرایط داخل گودال، مناسب گیاه نباشد نهال خوب رشد نخواهد کرد. برای مثال اگر خاک اطراف گودال سفت باشد و یا گودال تنگ تر از حد معمول حفر شده باشد ریشه های گیاه در محیط فشرده و تنگی قرار می گیرند و به جای رشد طبیعی به ناچار در اطراف ریشۀ اصلی به طرف بالا یا دور تنۀ گیاه می پیچند. در این شرایط گیاه دارای ریشۀ سطحی می شود و نمی تواند آب و مواد غذایی را به حد کافی از زمین اطراف خود به دست آورد و به گیاه برساند. به علاوه با رشد کم و ناکافی ریشه ها، احتمال دارد پس از گذشت مدتی گیاه خشک شود و یا مقاومت خود را در برابر باد و طوفان از دست بدهد.
وقتی نهال از گلدان بیرون آورده می شود باید دقت گردد که ریشه های اضافی و پیچ خورده و صدمه دیده قطع شود و اگر امکان دارد، ریشه هایی که درهم شده اند، جدا شود و به حالت طبیعی درآید.
گیاه باید اندکی بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار گیرد و اگر گودال حفر شده عمیق باشد، باید مقداری خاک و کود در کف آن ریخته و با لگد سفت و محکم شود سپس نهال بر روی آن گذاشته شود. برای نتیجۀ بهتر، گودال قبل از کاشت نهال آبیاری می شود و باید صبر کرد آب آن زهکشی شود و به اطراف و پایین گودال نفوذ کند. پس از گذاشتن نهال در گودال اطراف آن با خاک مخلوط و کود پر می شود. خاک اطراف نهال باید محکم باشد ولی نه در آن حد که فشرده و سخت گردد. برای آبیاری، اطراف نهال باید به صورت حوضچه درآید و به آن آب کافی داده شود.
3- نهال های گونی پیچ
هنگامی که نهال کاج یا سرو یا پرتقال از زمین نهالستان بیرون آورده می شود تا به جایی دیگر انتقال یابد سعی می کنند خاک اطراف ریشه ها پراکنده نشود و نهال را همان طور با خاک اطراف ریشۀ آن در داخل کیسۀ نایلونی، گونی یا پارچه ای می پیچند. این روش را "گونی پیچ" نام گذاری کرده اند. از این روش بیشتر برای درختان سوزنی برگ و همیشه سبز و مرکبات استفاده می شود و این امر به سبب حساسیت طبیعی این درختان است زیرا احتمال خشک شدن آنها در فاصلۀ بیرون آوردن از نهالستان بسیار است. بنابراین در هنگام جا به جایی این نهال ها باید دقت و مراقبت بیشتری شود. گودالی که برای کاشت این گونه نهال ها در نظر گرفته می شود نباید زیادتر از ارتفاع "توپی" خاک اطراف نهال باشد. به طور معمول باید نهال را در حدود 5 سانتی متر بالاتر از حد طبیعی در محل اصلی کاشت. اگر گودالی که حفر شده است عمیق تر از حد معمول باشد باید اندکی خاک در داخل گودال ریخت و پس از محکم کردن خاک، نهال را در آن گذاشت و مانند دو روش قبلی (ریشه لخت و گلدانی) ادامۀ کار را انجام داد.
باید توجه داشت که اگر خاک داخل گودال سست باشد، پس از آبیاری و کاشت نهال، خاک نشست می کند و درخت را با خود به پایین می برد که این کار اشکالاتی به خصوص برای ریشه ها ایجاد می کند. همچنین اگر خاک کف گودال بیشتر از حد معمول فشرده و سخت باشد لایه ای نفوذ ناپذیر در آن به وجود می اید. از این رو ضروری است قبل از کاشت نهال، قسمت نفوذ ناپذیر ته گودال شکسته و سپس با خاک دستی و کود پر شود. باید توجه داشت که مدت 2- 4 هفته قبل از درخت کاری آن را آب داده تا خاک اضافه شده به طور کامل نشست کند آن گاه نهال در آن کاشته شود.
پهنای دهانۀ گودال باید در حدود دو برابر توپی خاک اطراف نهال حفر شود. عمق گودال هم باید کمی کمتر از ارتفاع توپی باشد. هنگامی که کار به این مرحله رسید و گودال آمادۀ کاشت شد، کمی خاک حاصلخیز را با کود مخلوط کرده در کف گودال می ریزیم. سپس پوشش اطراف نهال را باز می کنیم و آن را در داخل گودال می گذاریم و اطراف نهال را با خاک و کود پر می کنیم. پس از آن برای آبیاری حوضچه ای در اطراف آن ساخته می شود. اگر پوشش اطراف توپی، از جنس کنف یا پارچه های طبیعی (پنبه ای) باشد نیازی به کندن آن نیست و می توان نهال را با همان پوشش غرس کرد زیرا این مواد می پوسند.
آبیاری
حوضچۀ آبگیر اطراف نهال تازه کاشته شده باید طوری ساخته شود که به اندازۀ کافی آب در آن جمع شود. در عین حال این آبگیر باید به صورتی باشد که آب در اطراف ساقۀ نهال، مدت زیادی نماند زیرا راکد ماندن آب و به وجود آمدن محیط باتلاقی برای ریشۀ نهال مضر است و سبب بروز برخی بیماری ها می شود.
در ابتدای درخت کاری، باید مرتب و بر حسب نوع نهال آبیاری ادامه یابد تا نهال در مکان جدید خود به طور کامل مستقر شود و خاکِ داخل گودال نشست کند. عوامل مؤثر در مدت و میزان آبیاری هر نهال عبارت اند از:
1- نیاز آبی: بعضی از گیاهان آب فراوان و برخی دیگر آب کمتری نیاز دارند.
2- سن گیاه
3- آب و هوای منطقه: درجۀ حرارت، رطوبت، باد.
4- کیفیت آب
5- کیفیت خاک
6- روش آبیاری: غرقابی، بارانی، نشتی، قطره ای و....
آشنا نبودن با عوامل بالا باعث بروز اشکالاتی در وضع آبیاری گیاه خواهد شد. اولین آبیاری باید بلافاصله پس از کاشت نهال و ایجاد حوضچه انجام شود. چون در سال اول کاشت، ریشه ها پراکنده هستند و رشد آنها آن قدر نیست که بتوانند از آب گودال و خاک اطراف خود رطوبت جذب کنند، باید در سال اولِ درخت کاری آب بیشتری به نهال داده شود. البته اگر خاک منطقۀ کاشت، مرطوب باشد باید از آبیاری زیاد خودداری شود زیرا رطوبت بیش از حد باعث می شود که ریشه های گیاه نتوانند در خاک فعالیت طبیعی داشته باشند و پس از مدتی از بین خواهند رفت و به عبارت دیگر ریشۀ گیاه خفه می شود.
پس از استقرار کامل نهال در محل جدید، آبیاری آن با توجه به نوع ریشۀ گیاه از نظر عمق و همچنین وضع خاک طبق جدول زیر انجام می شود.
فواصل زمانی آبیاری نهال با توجه به عمق ریشه و نوع خاک
عمق ریشۀ درخت
خاک شنی
خاک لیمونی
خاک رسی
کم و سطحی
4- 6 روز
7- 10 روز
10- 12 روز
متوسط
7- 10 روز
10- 15 روز
15- 20 روز
عمیق
15- 20 روز
20- 30 روز
30 روز و بیشتر
به طور معمول در درخت کاری، دو تا سه بیل کود حیوانی پوسیده را با خاک مخلوط می کنند و در پای درخت می ریزند.
مراقبت های لازم از درخت
اگر درخت در زمین چمن کاشته شده باشد باید تا فاصلۀ زیادی چمن و یا هر نوع گیاه دیگری از اطراف نهال کنده شود. در صورت وجود جانورانی که نهال را می خورند، نظیر خرگوش، باید با اقداماتی نظیر استفاده از تور سیمی از نهال مواظبت کرد.
خوب است برای نهال شناسنامه ای تهیه و در آن اطلاعاتی مانند نام گیاه و تاریخ کاشت و نام نهالستان ذکر شود.
منابع
1- آقازمانی، جمشید، 1383، انتخاب گونه و نیاز آبی در توسعۀ جنگل و فضای سبز، راه سبحان، 106ص.
2- شیرازی، محمد حسین، 1386، چگونه درخت بکاریم و از آن حفاظت کنیم، مدیریت ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، 16ص.
@@@@@@@@@@@@@@
دراينجا آموزش و نحوه مراقبت و پرورش انواع گل را ببينيد

 

ارسال نظر
 
 نام :
 ایمیل:
 کد امنیتی كد امنيتی
بارگزاری مجدد کد
 کد:



 
 

تعداد بازديدكندگان عزيزسايت تا بحال:


حدیث روز

آرشیو موضوعات

آر اس اس (خبرخوان) سایت
سامانه وبلاگ دهي هدي نت
وبلاگـهـاي سايت هـدي نـت
English-ContentsandThreads
الموضوعات والمباحث العربيه
الصوتيات العربيات
المقالات المتنوعات
الجمهورية الإسلامية
الدين والتاريخ
قضايا العالم
الأخبار
اخبار،روزنامه،راديو،تلويزيون
معرفي سايت ومدير سايت
سرود،دعا،قرآن آنلاين
كتابخانه آنلـايـن هُـدي بـوك
کــتــــا بـهــــا و مـقـــالـات
كتابهای موبايلی هدي
آشنائي با 14معصوم
علماءومشاهير
نرم افزارهاي موبايلي
گالری عكس و تصوير
گالري تصاويرمذهبي
فيلمهاي مذهبي
كتابخانه هُدي
کتابخانه عمومی
کتابخانه پی دی اف
كتابهاي پستي
'گزيده نشريات
گزيده مقالات
گزيده اشعار
احاديث وحكايات
گزيده حكايات
حج وعمره وزيارت
سخنراني ومداحي
گــردشـگــــــري و زيــارت
آشنائي با مشهد
آشنائي باشهرقُم
عتبات عاليات
شهرهاي ايران
مــطـــــالـــب آمــــوزشـی
وب ورايانه
كدهاونرم افزارها
آموزش ومعلومات
د یــنــــی و فـــرهـنـــگـی
وقف،واقف،موقوفات
اهميت نماز
قرآن و تفسير
نهج البلاغه
احاديث وروايات
احكام اسلام
فتاواي مراجع
دعاهاوزيارات
درسهای حوزوی
و قــــــا يــــــــع مــهــــــم
رمضان المبارك
وقايع شمسي
وقايع ميلادي
وقايع قمري
محرم وصفر
تقويم تاريخ
روزشمارانقلاب
گـــــــــــــــو نـــا گــــــــو ن
پيامهاي رهبري
اختلاف افکنها
و اين بارسوريه
طب اسلامي وسنتي
انقلاب وامام خميني
ساعتي با پليس
بهداشت وسلامت
هُشدارهاي پليسي
طنزولطيفه وحكايت
خـانـه و خـانـواده
قصه ومقالات كودكان
فلسطين واسرائيل
مهدي و مهدويت
انقلاب وحكومت
بسيج ودفاع مقدس
انرژي هسته اي
كشاورزي،آب،دام،طيور
خليج هميشه فارس
حــقــــوقـي و قـضـــــائـي
قوانين ومقررات
مقالات حقوقي
نظريات مشورتي
آراءوحدت رويه
اعتيادوموادمخدر
جرم وجرم شناسي
روان روانشناسي
جامعه شناسي
ا د يــان و مــــــــذ ا هــــب
سايتهاي مذهبي
شيعه وتشيع
دين اسلام
د ين مسيحيت
د ين يهو د يت
بابيت وبهائيت
آئين تصوف
آئين و ها بيت
شيطان پرستي
مطالـب و بلا گ هد ي بلـاگ
فهرست مطالب وبلاگ
كتابهاي موبايلي
كتابخانه عمومي
قرآن وتفسير
حديث وروايت
دعا وعبادت
روزه وماه رمضان
سخنرانيهاومداحيها
چهارده معصوم
پرسش وپاسخ
مقررات جزايي
وقايع شمسي1
مقالات حقوقي
وقايع شمسي2
شيعه ومكتب تشيع
رهبرانقلاب
احكام وفتاواي فقها
آموزش احكام جوانان
امامت وولايت
مسلمانان جهان
تبليغات مسيحيان
آئين وهابيت
ايثاروشهادت
هنرمندان ودانش
جامعه وخانواده
فلسفه شرق
انواع مديريتها
گنجينه اشعار1
بهداشت رواني
بهداشت وسلامت
هشدار پليسي
مطالب آموزشي
جوكهاوفكاهيات
آشپزي كدبانو
اينترنت وكودكان
انواع ورزش
هولوكاست چيست
انرژي اتمي
انواع نرم افزار
وبلاگ نويسي
آلبوم عكس
پخش صداوسيما

آرشیو سایت

پایگاههای مذهبی دیگر











آمار سایت

 



بازدیدها:

 

اشتراک ایمیلی

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا آخرین مطالب برایتان ارسال شود.

لطفا بعد از ثبت به ایمیل خود رفته  آنرا تایید کنید.

پربازدیدترین مطالب

لینک های مرتبط

» خدمات پیشرفته طراحی وب سایت و پورتال
» سازمان تبليغات اسلامي
» سايت وزارت بهداشت
» پايگاه اطلاع رساني مدايح(شعرونوحه وسرود)
» درسهاي حوزوي حوزه آنلاين
» درسهاي حوزه علميه قم
» دفترتبليغات اسلامي حوزه علميه قم
» پايگاه اطلاع رساني كارمندان
» سرويس طلبه بلاگ درمشهد
» پايگاه اطلاع رساني بصيرت(حوزه علميه مشهد)
» سيستم پايانه قوه قضائيه
» پرتال جامع قوه قضائيه
» سايت دادگستري خراسان رضوي
» كانون كارشناسان رسمي دادگستري خراسان
» كانون وكلاي دادگستري خراسان
» آستان قدس رضوي
» شوراي اسلامي مشهد
» شهرداري مشهد
» استانداري خراسان رضوي مشهد
» وب سايت تخصصي گردشگري وهتلداري
» سايت هتل ياب براي مسافرين
» ستادتسهيلات سفرهاي كشور
» قیمت روز طلا سکه نقره مس ارز
» اخبارآب وهواي كشور
» اداره كل دامپزشكي خراسان رضوي
» تقويم تاريخ
» پايگاه اطلاع رساني كتابداران
» سايت خبرگذاري حج وزيارت
» سايت لبيك حج
» بانك لينك سايتها ووبلاگها
» لينكستان سايتها ووبلاگها
» حـوزه عـلمـيـه خـراسـان
» سايت حج وزيارت
» بعثه مقام معظم رهبري
» پايگاه اطلاع رساني دفترمقام معظم رهبري
» دفترحفظ ونشرآثارمقام معظم رهبري
» بعثه مقام معظم رهبري درامورروحانيون
» حج وزيارت خراسان رضوي
» زائرين ومديران حج تمتع
» زائران ومديران عمره
» زائران ومديران عتبات عاليات
» ثبت ناه عتبات عاليات
» زائران ومديران سوريه
» اخبارجهان تشيع
» اوقات شرعي مشهد
» مجلس شوراي اسلامي
» رياست جمهوري
» جامعة القرآن الكريم
» سامانه مديريت تبليغات اسلامي
» افق حوزه علميه قم
» مديريت حوزه علميه خواهران
» پيشنهادكاروحرفه
» كاريابي نصروب
» سايت سازمان سنجش كشور

استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است